Oprócz zwykłej sprzedaży dla klientów detalicznych często zdarza się sytuacja, że posiadamy klientów biznesowych, którzy posiadają swoje własne biznesy i potrzebują hurtowni lub sklepu dzięki, któremu będą mogli kupować regularnie towar w atrakcyjniejszej cenie. W takim przypadku rozwiązaniem jest utworzenie indywidualnych cen dla takich klientów. Możemy w ten sposób zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie, kierując ofertę do takiej właśnie grupy docelowej.
Jak rozpocząć sprzedaż dla klientów biznesowych?
Do wprowadzenia takiej funkcjonalności potrzebna jest do tego dedykowana wtyczka, która umożliwi nam ustalanie cen indywidualnie dla każdego produktu lub określenie rabatu procentowego dla użytkownika, który jest klientem biznesowym w naszym sklepie.
W ramach abonamentu Expert w WP Store oferujemy taką funkcjonalność dla naszych klientów, dzięki czemu od razu po wybraniu tego pakietu możesz rozpocząć sprzedaż dla tego modelu biznesowego!
Jakie funkcjonalności daje wtyczka w naszym abonamencie?
Postaram się dokładnie omówić poszczególne elementy, jakie oferuje wtyczka w naszym abonamencie. Dowiesz się, co dokładnie możesz wprowadzić dla swoich klientów oraz jak tym wszystkim zarządzać z panelu wtyczki.
Zaawansowana rejestracja dla klienta detalicznego oraz B2B
Podczas rejestracji klient będzie mógł zdecydować jaki rodzaj konta chcę założyć w naszym sklepie. Do wyboru możemy ustalić przykładowo zwykłego klienta oraz klienta profesjonalnego (B2B).
Aby ustawić taką funkcjonalność, przejdź do ustawień wtyczki oraz do zakładki B2B Registration > User Role Settings. Zaznacz tam możliwość ustalenia wyboru rodzaju klienta oraz dodaj jakie role mają pojawić się w rozwijanym menu na stronie rejestracji.
Dodatkową możliwością wtyczki jest rozszerzenie rejestracji o dodatkowe pola takie jak adres zamieszkania oraz pole wyboru rodzaju klienta. Kiedy osoba dokonująca rejestracji wybierze opcję “Klient profesjonalny” możemy stworzyć dodatkowe pola, które się pojawią do wypełnienia takie jak NIP czy nazwa firmy.
W celu ustalenia standardowych elementów takich jak imię i nazwisko, adres można to zrobić przechodząc do Settings > B2B Registration > Enable Default Fields i wybierając jakie elementy mają zostać opublikowane podczas rejestracji.
W przypadku kiedy chcemy po wyborze “Klient profesjonalny”, aby pojawiły się dodatkowe pola do wypełnienia możemy to zrobić w Settings > B2B Registration > All Registration Fields
Możemy tutaj dodać dodatkowe informacje, zgody do zaakceptowania lub dodać po prostu pola, które mają się wyświetlić dla klienta profesjonalnego.
Poniżej możesz zobaczyć co należy zrobić, aby dodane przez nas pole wyświetlone zostało po wybraniu roli “Klient Profesjonalny” na stronie rejestracji.
Ręczne zatwierdzanie klientów biznesowych.
Sama rejestracja klienta profesjonalnego często powinna zostać rozpatrzona ręcznie w celu dokładnej weryfikacji. Możemy tego dokonać, ustalając, że jeżeli klient rejestruje się jako “Klient Profesjonalny” otrzymamy powiadomienie mailowe i będziemy musieli dokonać ręcznej akceptacji rejestracji w naszym sklepie.
W powyższym przykładzie klient zwykły nie trafi do weryfikacji, tylko konto zostanie automatycznie utworzone. W przypadku klienta profesjonalnego będziemy musieli ręcznie zaakceptować jego konto.
Powiadomienia mailowe dla klienta oraz administratora.
Możemy ustalić, jakie dokładnie otrzyma klient powiadomienie oraz administrator na każdym etapie rejestracji.
Edytować tytuły oraz nagłówki maili możemy w WooCommerce > Ustawienia > E-maile
Natomiast treści maila edytujemy bezpośrednio z panelu wtyczki B2B przechodząc do B2B Registration > Email Settings
W jaki sposób ustalać indywidualne ceny dla klienta B2B?
Podczas ustalania ceny indywidualnej mamy parę możliwości do wyboru. Możemy ustalić cenę po stronie produktu, czyli każdy produkt będzie posiadał indywidualną cenę lub możemy dodać globalnie obniżkę na wszystkie produkty.
Globalna obniżka na produkty.
Przy tej metodzie przechodzimy do ustawień wtyczki B2B > Role Based Pricing i dodajemy nową regułę.
Podczas ustalania reguły możemy wybrać opcję, aby dodać regułę do wszystkich produktów albo do wybranych kategorii.
Poniżej możemy przypisać, kogo ma dokładnie obowiązywać ta reguła. Czy wszystkich klientów profesjonalnych lub wybranego użytkownika.
Następnie dodajemy czy ma być to cena stała, po jakiej klient może kupić produkty, czy ma być to obniżka, podwyżka kwotowa lub procentowa. Możemy również ustalić wymaganą minimalną oraz maksymalną ilość produktów, jakie mogą zostać zakupione w jednym zamówieniu, oraz ustawić zastąpienie oryginalnej ceny.
Jeżeli nie zastąpimy oryginalnej ceny, na stronie produktu pojawi się dla ustalonego klienta lub roli użytkownika przekreślona cena z ceną promocyjną.
Indywidualna cena dla każdego produktu.
Kiedy posiadamy różne marże na dane produkty, możemy stwierdzić, że nie interesuje nas globalna zniżka na wszystkie produkty, tylko chcemy indywidualnie ustalić cenę dla każdego produktu. W tym celu przy edycji każdego produktu pojawią nam się dwie zakładki. W jednej możemy ustalić ceny dla indywidualnego klienta a w drugiej cenę dla danego typu klienta, w naszym przypadku będzie to klient profesjonalny.
Import cen indywidualnych dla każdego produktu.
Możemy również importować ceny, które chcemy przypisać do każdego produktu. Import cen znajduje się w zakładce "Import Role Base Prices".
W przypadku importu najważniejszym elementem jest podanie “Product ID” po tym identyfikatorze określamy, do jakiego produktu ma zostać przypisana cena.
Kolejnymi obowiązkowymi elementami są “User Role” lub “Customer Email”. Tutaj ustalamy do kogo, chcemy przypisać cenę. Następnie “Adjustment/Discount Type”, “Discount Price/Value” oraz “Replace Original Price”. Po ustaleniu wartości dla tych wszystkich elementów w przygotowanym tak pliku CSV możemy go zaimportować, a ceny zostaną dodane do produktów.
Ukrycie produktów dla określonej roli użytkowników
Może zdarzyć się sytuacja, że nie chcemy sprzedawać niektórych produktów dla użytkowników detalicznych. Tutaj mamy również parę możliwości. Możemy ukryć produkty na stronie lub dodać informację, że produkt jest przeznaczony tylko dla klientów profesjonalnych i zablokować możliwość dodania produktu do koszyka dla zwykłego klienta.
Ukrycie produktów.
Jeżeli zdecydujesz się na tę opcję możesz to zrobić w zakładce Settings > Visibility > Global Visibility.
Ustalisz tutaj jakie produkty lub kategorie produktów mają zostać ukryte.
Możesz zarządzać widocznością przechodząc do zakładki “Visibility by User Roles” i ustalić, dla jakiej roli produkty mają być widoczne w sklepie.
Uniemożliwienie zakupu przez zwykłego klienta.
Druga opcja to po prostu stworzenie reguły, która uniemożliwi zakup dla zwykłego klienta. Po przejściu na produkt, który będzie posiadał taką rolę, możemy ustawić informację, że jest on dostępny tylko dla klientów profesjonalnych.
Jeżeli chcesz dodać taką możliwość, przejdź do wtyczki B2B > Quote Rules i dodaj nową regułę.
Możesz teraz ustalić wybraną grupę użytkowników, dla których nie będzie możliwe dokonanie zakupu.
Następnie możesz wybrać pojedyncze produkty lub całe kategorie produktów, które zostaną wykluczone.
Ostatnimi parametrami, jakie możesz ustawić to przykładowo ukrycie ceny i podanie komunikatu, jaki ma zostać wyświetlony oraz podmiana przycisku dodaj do koszyka na własny przycisk, który przekieruje przykładowo do rejestracji dla klientów profesjonalnych.
Produkty możliwe do zakupu po wycenie
Ostatnia możliwość, jaką oferuje wtyczka, jest możliwość stworzenia produktów, które są wyceniane indywidualnie i klient wypełnia w tym celu specjalny formularz. Po wypełnieniu takiego formularza przez klienta możesz się z nim skontaktować bezpośrednio lub po prostu ustalić cenę dla produktu i przekształcić go na zamówienie.
Ustalenie wyceny wybranych produktów można ustalić w podobny sposób jak ustalanie reguł cenowych dla klientów profesjonalnych. Przejdź do wtyczki B2B > Quote Rules > Add New Rule.
Ustalasz tutaj, dla jakich roli użytkowników ma zostać włączona wycena produktów. Zalecane jest ustalenie wszystkich ról, ponieważ chcemy, aby produkt był tylko możliwy do zakupu po wycenie.
Następnie wybieramy jakie produkty lub kategorie chcemy przypisać do ustalenia wyceny.
Zamieniamy następnie przycisk “Dodaj do koszyka” na przycisk wyceny.
Teraz Twoje produkty nie będą już możliwe do zakupu od strony sklepu. Klient będzie teraz musiał wypełnić formularz, aby otrzymać od Ciebie cenę, po jakiej będzie mógł kupić produkt.
Przejdźmy zatem do stworzenia takiego formularza.
Tworzenie formularza wyceny.
Przejdź do wtyczki B2B > Quote Fields i dodaj poszczególne pola.
Podczas dodawania pól możesz określić, jaki to ma być typ pola i jak się ma nazywać. Możesz także określić kolejność, w jakiej mają zostać uporządkowane dane pola w formularzu oraz zaznaczyć opcję, że pole ma być wymagane i jeżeli się go nie wypełni, uniemożliwi to wysłanie formularza.
Jeżeli stworzyłeś taki formularz, zostało nam jeszcze go aktywować. Przejdź do ustawień wtyczki B2B > Settings > General i wybierz opcję “Redirect to Quote Page”.
Po wybraniu tej opcji kiedy użytkownik doda produkt do wyceny, zostanie przekierowany do formularza wyceny.
Wysłane wyceny przez formularz zostaną przypisane dla klienta na stronie “Moje Konto”. Pojawi się tam zakładka “Wyceny”, w której klient może tam zobaczyć aktualny status swojej wyceny.
Jak widzisz oferowane w naszym abonamencie rozszerzenie, daje wiele możliwości dla klientów biznesowych. Dzięki tej wtyczce możesz rozpocząć sprzedaż biznesową oraz hurtową praktycznie od razu i zwiększyć dzięki temu sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Informacje zawarte w tym artykule możesz wykorzystać w taki sposób, aby spełniały Twoje aktualne potrzeby. Jeżeli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe lub masz problem z konfiguracją wtyczki, to skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy!
Wtyczka dla klientów biznesowych dostępna jest w naszym planie Expert.
Jeżeli jeszcze nie jesteś naszym klientem sprawdź jakie możliwości oferuje WP Store!